Support til trivselsværktøjet

Klik på et ikon herunder for at få svar på dit spørgsmål.

Ny bruger: Sådan opretter du dig

Sådan opretter du dit personalelogin til dashboardet.

Rundvisning i dashboardet

Få et hurtigt overblik over dashboardets funktioner.

Problemer med to-faktor login?

Sådan gør du hvis Google Authenticator driller.

Få notifikationer på mail

Få besked på mail når en elev scorer lavt eller anmoder om en samtale.

God trivselspraksis

Få aktuelle trivselsdata lige inden personalemøder om trivsel.

Sådan måler vi trivsel

Læs om WHO-5 målingen og hvad trivselsscoren betyder.

Ny bruger: Sådan opretter du dig i Dashboardet

I denne video viser Anne Mette dig, hvordan du som medarbejder opretter dig og får adgang til vores dashboard første gang du skal logge ind. 

Du skal bruge din computer og din smartphone for at komme i gang.

Rundvisning i dashboardet

Her giver Anne Mette dig et overblik over alle funktionerne i dashboardet, så du kommer godt fra start. Lær om graferne, tabellerne og indstillingsmulighederne.

Få Notifikationer på mail

Du kan automatisk få besked på mail, når elever fra en bestemt klasse scorer lavt i trivselsmålingen eller anmoder om en samtale med studievejledningen. Vælg selv hvilke klasser du ønsker at få besked om.

Gå ind under ‘Indstillinger’ < ‘Notifikationer’ og vælg hvilke notifikationer du ønsker fra hvilke klasser.

TO-faktor login
(google Authenticator)

Når du som personalebruger logger ind på Elevaids dashboard skal du bruge en to-faktor nøgleapp. Vi anbefaler at du bruger Google Authenticator. Herunder finder du hjælp hvis Google Authenticator driller.

Når du nulstiller din bruger til dashboardet skal du også oprette en ny Google Authenticator kode. Dette føres du automatisk igennem i oprettelsesprocessen. 

Når du scanner QR-koden vil du møde følgende besked: ‘Kontoen findes allerede. Du har allerede en google-Authenticator-konto ved navn “elevaid (mail)” du kan nu vælge at ‘Beholde begge’ eller ‘Erstat‘. Her vælger du ‘Erstat‘. Din nye kode er nu oprettet, og du kan bruge Google Authenticator som du plejer, når du logger ind på dashboardet. 

Hvis din tofaktor kode tidligere har virket, men pludselig begynder at give fejlmeldingen “verifikationskode ikke gyldig”, kan det skyldes en fejl i din Google Authenticator app. Dette problem kan du selv løse ved at følge denne guide.

Android: Gå ind på din Google Authenticator app og tryk på de tre prikker i højre hjørne. Tryk her ‘Indstillinger‘ < ‘rettelse af klokkeslæt for koder‘ < ‘Synkroniser nu‘.

Iphone: Gå ind i telefonens indstillinger. Vælg ‘Generelle indstillinger‘ < ‘Dato og tid‘ < Slå her ‘automatisk synkronisering’ fra og slå det derefter til igen. 

Hvis du stadig oplever problemer, er du velkommen til at kontakte ‘kontakt@elevaid.dk’

 

Hvis din bruger har været nulstillet virker den oprindelige kodelinje ikke længere. Når du opretter dig i Elevaids dashboard igen vil Google Authenticator derfor lave en ny kodelinje, så du har to kodelinjer: Den gamle som ikke virker mere; og den nye.

Slet den gamle kodelinje ved at gå ind på din Google Authenticator app og trykke på de tre prikker i højre hjørne. Tryk her ‘Rediger’ < tryk på blyanten ud for den gamle kode < tryk på skraldespanden i højre hjørne for at slette den. Fremover skal du kun bruge den nye kodelinje.

Om who-5 trivselsmålingen

Et termometer for trivsel. WHO-5 er et mål for trivsel som består af fem spørgsmål om, hvordan personer har følt sig tilpas i de seneste to uger. Målet er udviklet af verdenssundhedsorganisationen WHO, er bredt anvendt og anbefales bl.a. af Sundhedsstyrelsen i Danmark.

WHO-5 måler graden af positive oplevelser, og kan anvendes som et mål for personers generelle trivsel eller velbefindende. Det er altså ikke et diagnoseværktøj, men kan betragtes som et termometer for trivsel. Hvis en person scorer lavt, kan det være tegn på, at han eller hun har brug for støtte eller hjælp. Scoren går fra 0-100. Den gennemsnitlige score for befolkningen er 68, og unge i alderen 16-20 år scorer typisk lidt lavere end befolkningsgennemsnittet.

I de sidste to uger…

  • har jeg været glad og i godt humør
  • har jeg følt mig rolig og afslappet
  • har jeg følt mig aktiv og energisk
  • er jeg vågnet frisk og veludhvilet
  • har min dagligdag været fyldt med ting der interesserer mig
Hvert spørgsmål rangeres fra 0-5 (mellem “På intet tidspunkt” og “Hele tiden”).

Elever besvarer målingen via Elevaids app.

God trivselspraksis

I kan indstille svarpåmindelserne til eleverne, så de passer til mødefrekvensen i et ‘trivselsteam’. På de fleste skoler består et trivselsteam af kontaktlærere, vejledere og evt. mentorer som har ansvaret for trivslen i udvalgte klasser. Hvis trivselsteamet for 1.a, 2.a og 3.a mødes hver anden onsdag i lige uger kan I indstille appen til at påminde eleverne i 1.a, 2.a og 3.a om at besvare hver anden tirsdag i lige uger. Dermed får I aktuelle trivselsdata forud for mødet og kan igangsætte støtteinitiativer rettidigt. 

Gå ind under ‘Indstillinger’ < ‘Elevpåmindelser’ og vælg hvilket tidspunkt eleverne i de enkelte klasser skal modtage en påmindelse om at lave et trivsels-check-in i appen.